Opinionsblogg

Det är så svårt att förklara för någon som inte vill förstå

Det är så många gånger jag suttit i samma diskussion. Det är så många gånger jag försökt förklara. Det är så många gånger jag fått mothugg för det jag försöker berätta. 

I vintras var jag på en helt vanlig fest. Umgicks med mina vänner och träffade även nya. Runt midnatt kom en kille fram till mig och sa ''alla här har sagt till mig att inte komma fram till dig och prata om feminism. För att du är en sån där extrem en.''
Redan där och redan då förstod jag att han inte skulle förstå det jag skulle förklara och berätta. Jag var tydligen en manshatare enligt folk som va på festen men annars var jag rätt skön. 
Jag frågade vad han tycker och har för åsikter kring frågan och han svarade ''alltså, det är klart att jag tycker att alla ska ha det lika bra. MEN..'' där kom det. MEN. 
Han forsatte med ''...men jag tycker att hela den här manshat-grejen är onödig.'' 

Ännu en gång kom manshat på tal. Ännu en gång försvann fokus från det viktiga till fokus på manshat. Ännu en gång suckade jag. 

Hur många gånger ska man behöva förklara för män i sin omgivning som inte förstår att det inte är det de handlar om? 
Det finns så många såna här texter ute på internet och vid varje kommentarsfält läser jag män som kommenterar ''manshatare'' 

Jag har en manlig person i min omgivning som jag haft den här konversationen med så många gånger. ''Varför är det okej för kvinnor att dra alla män över en kam då?''

I en tweet jag skrev för ett tag stod det såhär som jag tycker förklarar det ganska bra.



Den här texten är inte till för att jag ska sitta och övertyga er om att förstå. 

Jag vill att ni själva ska vilja förstå. Jag vill inte tvinga er. Ni kanske undrar varför den här frågan har blivit så stor och kanske vill veta vad vi menar. Men ni kommer inte förstå förrän ni faktiskt undrar på riktigt. 

Så jag låter er andas lite. Jag låter er sätta er ner och läsa texter som ni inte förstår för att sedan kommentera ''manshatare''. 

För det är så förbannat jävla svårt att försöka förklara för någon som inte vill förstå. 

Kommentarer

Kommentera